Σελίδες

Τετάρτη 18 Οκτωβρίου 2023

Εις μνήμη σεισμού συμμετοχή στο ΙΒ Πανιόνιο Συνέδριο

 Εχω αναφερθεί πολλές φορές στους σεισμούς του '53 που ισοπέδωσαν κι εξαφάνισαν απο προσώπου γης το Άνθος της Ανατολής
Κάθε Αύγουστος, ειναι ένας μήνας μνήμης για την Πόλη που χάθηκε, που δεν ξέρω πώς θα ήταν σήμερα, αλλά ουτε πρόλαβα καν να την γνωρίσω.
Πέρασε σ' εμάς τους μετασεισμικούς μέσα απο τις διηγήσεις των γονέων και παππούδων και πήρε μυθιστορηματικές διαστάσεις και εξιδανικεύτηκε.  
Κοιτώντας όσες φωτογραφίες έχουν διασωθεί, κρίνω οτι σαν Πόλη δεν θάταν βιώσιμη σήμερα με την κοσμοπλημμύρα και τα χιλιάδες αυτοκίνητα, αν ομως δεν συνέβαινε το τραγικό γεγονός, ίσως κατά το παράδειγμα των Ιταλικών Πόλεων, που διατήρησαν το ιστορικό τους Κέντρο και αναπτύχθηκαν εκτός ορίων του, ίσως ηταν μια δεύτερη Κέρκυρα. Αυτο ομως δεν θα το μάθουμε ποτέ, γιατί, άλλα είχε ο Θεός, ή όποιος τλπ, στο μυαλό του κι άλλα έγιναν!
Οπως και νάχει εμείς οι αμέσως μετά τα πρώτα μετασεισμικά χρόνια γεννημένοι που μάθαμε, λατρέψαμε αυτό το χαμένο άνθος, θάμαστε η τελευταία γενιά που το μελετάει και το αναπολεί, κι ας μη το γνωρισε ποτέ.
Το έργο λοιπόν που σας παρουσιάζω σήμερα, είναι ενα Τοπόσημο  της προσεισμικής Ζακύνθου. Η Παληά Βρύση! Ηταν στα όρια του Αιγιαλού  και του Καστρόλοφου. Αριστερά υπήρχε η Στρατα Γκιουστινιάνα των Ενετών, πλακόστρωτο που ανέβαινε στο Κάστρο και την πόλη που περιτοίχιζε και δεξιά η περιοχή λεγόταν Κεραμιδάκι και δεν ήταν και η πιο καλόφημη!

Η Βρύση σήμερα
Η μόνη φωτογραφία της είναι απο το 1949 (αυτή που βλέπετε δεξιά) και βάσει αυτής έγινε το εργο. 

Οταν όμως το ξεκίνησα και αποφάσισα να το κάνω τρισδιάστατο, προέκυψε πρόβλημα πώς θα ενταχθούν τα πετρωτά.

Ετσι το πλάνο άλλαξε και τα πετρωτά έγιναν διαφορετικά, αποδίδοντας όμως τη "μετάφραση" της εικόνας. Ο νερουλάς προέκυψε απο την ταινία του Γρηγόρη Γρηγορίου "Κόκκινος Βράχος" που ηταν μεταφορά στη μεγάλη οθόνη του έργο του Γρηγορίου Ξενόπουλου "Φωτεινή Σάντρη", ταινία επίσης του '49...ποιός να το ξερε! Τέλος πάντων σ αυτή την ταινία υπάρχει ένας άντρας που μεταφέρει δύο πετρόσιγλους πάνω στα σκαλιά της Σαρτζάδας κι έτσι τον αποτύπωσα κι εγω.
Το έργο έγινε επ ευκαιρία του ΙΒ Πανιόνιου Συνεδρίου που θα γίνεται ολοένα στη Ζάκυνθο και έκαναν πρόσκληση σ όλους τους ζακυθινούς καλλιτέχνες να δημιουργήσουν με θέμα "Ομορφη και παράξενη Πατρίδα". 
Απο την  ώρα που το έμαθα δε χρειάστηκε πολύ, σχεδόν αμέσως πήρα την απόφαση του τι θα φτιάξω. Θέλοντας να ξεφύγω απο τα προφανή (Αγιος, Χρυσοπηγή, κ.λ.π.) επέλεξα το θέμα μου κι άρχισα να το δουλεύω. 
Ανήκει στην κατηγορία arte povera γιατί τα υλικά είναι προϊόν ανακύκλωσης, η βάση απο χαρτόνι συσκευασίας, που για ν αποκτήσει μια άγρια υφή τοίχου κόλλησα με κόλλα ντεκουπάζ χαρτοπετσέτα. Στη συνέχεια βάφτηκε με πολλές εναλλαγές χρωμάτων. Το "ξυλινο" μπαλκόνι απο τα προστατευτικά των βελονών των ενέσεών μου, οι πετρούλες, τα γυαλάκια και τα όστρακα απο τη θάλασσα φυσικά και μόνο τα κεραμίδια είναι αγορασμένα απο e- shop

«Και το νερό σταλιά- σταλιά, απ’ τη Παλιά τη Βρύση, χρόνους τώρα σκορπίζεται, πίσω δεν θα γυρίσει…»

Οσο το έβλεπα να εξελίσσεται μ' έπιανε ενας κόμπος στο λαιμό, ίσως γιατί δεν πίστευα ποτέ οτι θα΄χα τη δυνατότητα ν αναπαραστήσω κάτι απο τα χαμένα στο μπουχό του σεισμού με τις δικές μου δυνάμεις. Δεν ειναι το ζητουμενό μου η έγκριση, εγω πέτυχα το σκοπό μου ν' αναγνωρίζεται το έργο μου χωρίς επεξήγηση
Και αφου είχε λήξει η προθεσμία υποβολής αιτήσεων, μου ήρθε ενα δεύτερο e mail  που μ' ενημέρωνε οτι μπορούσα να στείλω και δεύτερο έργο. Και έτσι δημιουργήθηκε το δεύτερο που ήταν απωθημένο χρόνων, Η λεντίκα, που δεν υπάρχει πια παρά μόνο σε παλιές φωτογραφίες και ιστορικές αναφορές. Ωστόσο, για αρκετά μεγάλη περίοδο από τον μεσαίωνα έως και περίπου τον 19ο αιώνα ήταν ένα ιδιαίτερο είδος οχήματος με πρακτική αλλά και συμβολική σημασία. Πόσοι όμως από τους σημερινούς κατοίκους του νησιού γνωρίζουν έστω και βασικά χαρακτηριστικά του «οχήματος» που μετέφερε κάποτε τις αρχόντισσες ;
Σε μια εποχή που οι κοινωνικές ανισότητες ήταν τεράστιες και η δομή της κοινωνίας πολύ πιο οριοθετημένη, η λεντίκα ήταν όχι μόνο ένα περίεργο μέσο μεταφοράς αλλά ακόμη περισσότερο ένα σύμβολο άνεσης και εξουσίας. Οι λεντίκες ήταν ένα απόλυτα απλό «όχημα» μεταφοράς ανθρώπων που κατασκευαζόταν τις περισσότερες φορές από διάφορα είδη ξύλου. Ουσιαστικά επρόκειτο για ένα μικρό κουβούκλιο στο οποίο κάθονταν ο μεταφερόμενος, το οποίο ήταν ενωμένο με δύο μεγάλα σε μήκος και ανθεκτικά δοκάρια. Το ιδιαίτερο αυτό μέσο σήκωναν συνήθως δύο έως τέσσερεις μεταφορείς που μπορεί και να ήταν περισσότεροι σύμφωνα με το μέγεθος και το βάρος της λεντίκας.

εικόνα αναφοράς
Τα μεγέθη, η διακόσμηση και οι παραλλαγές της λεντίκας είναι άπειρες, συνήθως δε επενδυμένες με πολύτιμα υφάσματα και με το οικόσημο της οικογένειας στα πλευρά της.   
Σε εποχές που δεν θυμίζουν ούτε λίγο την σημερινή, οι αρχόντισσες και φυσικά ορισμένοι προύχοντες του νησιού είχαν την πολυτέλεια να μετακινούνται με την χρήση τέτοιων οχημάτων. Σε κάθε περίπτωση ήταν οι μεταφορείς-υπηρέτες που σήκωναν το βάρος κυριολεκτικά και μεταφορικά. 
Οι άνθρωποι που μετέφεραν την λεντίκα δεν είχαν ποτέ την ελευθερία επιλογής και πάντα έκαναν αυτό που έπρεπε, κάτω από τις διαταγές των αφεντικών τους. Μια χαρακτηριστική εκδήλωση των  κοινωνικών ανισοτήτων.

 Η χρήση τους μπορεί σε ορισμένο βαθμό να είχε λογική λόγω του ανύπαρκτου οδικού δικτύου της εποχής, αλλά σε γενικές γραμμές αυτός ο τρόπος μεταφοράς ήταν απόρροια της κυριαρχίας των τάξεων που είχαν οικονομική-πολίτική ισχύ εις βάρος υπηρετών και ευρύτερα ανθρώπων που είχαν μεγάλη βιοποριστική ανάγκη.

Σήμερα η μοναδική λεντίκα του Νησιού που διασώζεται της σεισμικής καταστροφής στο Μουσείο Μπενάκη, είναι της Οικογένειας Ρώμα


Και μια άποψη της έκθεσης των Ζακυνθινών εικαστικών


 στα πλαίσια του ΙΒ Πανιόνιου Συνεδρίου που γίνεται ολοένα στο Δημοτικό Θέατρο Ζακύνθου 













17 σχόλια:

  1. Και ξαφνικά, μέσα από τη δική σου τέχνη, κάναμε ένα ταξίδι στο χρόνο, για να συναντήσουμε πράγματα άγνωστα σε μάς. Να συναντήσουμε τη λαογραφία, την κοινωνιολογία του νησιού αλλά και σημεία του τόπου σου, σημαντικά και αλησμόνητα.
    Πράγματα, που ο τρόπος που χάθηκαν τους δίνει μεγαλύτερη συναισθηματική φόρτιση.
    Είναι και οι δύο δημιουργίες σου υπέροχες, Χαρά μου, βγαλμένες από τη θάλασσα των συναισθημάτων, που κρύβει η καρδούλα σου.
    Και βγαίνουν με το δικό σου χάρισμα στην κατασκευή.
    Δεν έχω παρά να ταξιδέψω και να θαυμάσω.
    Ένα μεγάλο μου μπράβο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ηταν ενα απολαυστικό ταξίδι και για μένα Γιάννη μου, μνημών, δημιουργίας, συγκινήσεων και κατά την εκτέλεση των έργων και στην έκθεση! Ηθελα να δω τις αντιδράσεις του κόσμου, αυτών που έζησαν την εποχή και αυτή ηταν η μεγαλύτερη συγκίνηση και απ αυτή την επιλογή και αγορά των έργων απο κάποιους.
      Ενα ταξίδι στο χ΄ρονο που δεν θα γυρίσει και που δεν γνωρίσαμε ποτέ. Μεγάλο φορτίο σήκωσα αλλά ανταμείφθηκα πολλαπλώς
      Σ ευχαριστώ πολύ που ήσουν εδώ με το εμπεριστατωμένο σου σχόλιο πάντα!

      Διαγραφή
  2. Qué tristeza todo lo qué cuentas!!! Has sabido plasmarlo muy bien.
    Besos desde España.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Mi Isla se perdió para siempre aquel agosto de 1953. Los padres con sus historias me dan la imagen y se convierte en emoción! Me alegré de poder dejar algo de este no recuerdo en el futuro.
      Gracias desde el fondo de mi corazón, amigo.

      Διαγραφή
  3. Και τι δεν μάθαμε σήμερα από την ανάρτηση σου αυτή Χαρά μου!!
    Μνήμες που αναβίωσαν, από φωτογραφίες της εποχής εκείνης, μέσα από την καλλιτεχνική ματιά σου, να παντρέψεις παλιές εικόνες με σύγχρονα υλικά και όχι μόνο...και τα δυο σου έργα μας ταξίδεψαν σε εποχές αλλιώτικες!
    Υπέροχο το κτήριο και ο χώρος μέσα ,που στέγασε την έκθεση όπως και η ιδέα για το θέμα της!
    Μπράβο σε όλους τους συντελεστές, στους καλλιτέχνες που έλαβαν μέρος και σε σένα Χαρούλα μου για τις δυο καταπληκτικές δημιουργίες σου, που όπως πάντα δεν βρίσκω λόγια για να εκφράσω τον θαυμασμό μου αγάπη μου.
    Να περνάς όμορφα με ότι κάνεις την αγάπη μου πάντα φιλιαααα 😘🧡🤗

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αγαπημένο μου Ρουλάκι, τα Νησιά μας περπατάνε παράλληλα με την ιστορία! Η εικόνα της λεντίκας ειναι απο Κρητικό σαιτ γιατί ήταν και στην Κρήτη όχημα μεταφοράς ευγενών.
      Χάρηκα όλη τη διαδικασία και οι συγκινήσεις στην έκθεση απο την παρουσία και το ενδιαφέρον του κόσμου,δεν περιγράφονται! Μακάρι να γινόταν να ζούσαμε μία έκθεσή μου μαζί!
      Φιλάκια πολλά αγαπημένη μου

      Διαγραφή
  4. Τα χρυσά σου χέρια δημιούργησαν και πάλι δύο αριστουργήματα !!!!
    Εύγε !!!!!! Σε φιλώ !!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Πάντα ανώνυμη το τάμπλετ χαχα....είμαι η Ράνια η Εξαρχειώτισσα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. χαχαχχαχα η Ράνια η Εξαρχειώτισσα, αυτό γίνεται και αναρχικό χαρακτηριστικό, όπως αναρχικά βγαίνεις και ως ανώνυμη!χαχχαχα Αγαπημένη μου ποτέ ανώνυμη εσύ!!!!

      Διαγραφή
  6. Χαίρομαι Χαρά μου που και πάλι που σου δόθηκε η ευκαιρία να δημιουργήσεις!
    Δεν θα επεκταθώ γιατί πάλι η πλατφόρμα μου δεν συνεργάζεται η τη δική σου!
    ΑΦιλάκια αγάπης από την Στεφανία

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ευτυχως που βλέπεις κι εσυ τη δυσκολία στα σχόλια γιατί εγω το βιώνω πάρα πολύ καιρό τωρα.Πάντως εσυ είσαι πάντα παρουσα, εγω πάλι διαβάζω και ειμαι παντελώς απόύσα και λυπάμαι γι αυτό,αλλά με κάνεις καλλίτερο άνθρωπο ;) Αφιλάκια γλυκά Στεφανάκι μου

      Διαγραφή
  7. Με αφορμή το ΙΒ Παν-Ιόνιου Συνέδριου να και πληροφορίες για την όμορφη πατρίδα σου που πέρασε από συμπληγάδες διαγράφοντας και ξαναγράφοντας ιστορία. Όμορφος είναι ο τόπος, ο κάθε τόπος, όταν ασύνορη η ψυχή μόνο αγάπη και σεβασμό έχει κι όταν μέσα απτά χέρια σου γίνεται καθρέφτης και σπουδή (υπέροχη) στο σημειωματάριο της ζωής.
    Έτσι γράφεται η παράδοση! Μπράβο Χαρά μου!
    Φιλιά πολλά με μια τεράστια αγκαλιά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Οπως έγραψα και πάνω στην Ισπανίδα φίλη χάρηκα που μπορεσα να κάνω τις μνήμες που πέρασαν σ εμένα οι γονείς μου και ειδικά ο μπαμπάς μου,έγιναν έργο κατά δικό μου ,σαν ενα μικρό σημαδάκι στο μέλλον.
      ΑΠο την άλλη η συγκίνηση που εισέπραξα και κατά την δημιουργία και στην παρουσίαση του στο ευρύ κοινό ηταν κάτι μη αναμενόμενο ,αναπάντεχο και άκρως τιμητικό, που δεν το αντικαθιστά όλο το χρυσάφι του κόσμου!
      Αννίκα μου πάντα λογοτεχνική με περιλούζεις με λόγια που δεν τ αξίζω τόσο πολύ, αλλά σ ευχαριστώ ολόψυχα

      Διαγραφή
  8. Καλή επιτυχία να ευχηθώ. Υπέροχα τα έργα σου και όσα μας παραθέτεις εδώ. Εύχομαι κι άλλες συμμετοχές σου σε κάθε νέα διοργάνωση τέχνης. Και το ότι διαφυλάττεις τις παραδόσεις του νησιού σου σε τιμά ιδιαίτερα
    Καλή σου μέρα πολυτάλαντη Χαρά μου
    Τα φιλιά μου

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ηταν μία μεγάλη πρόκληση Άννα μου αυτη η έκθεση. Γιατί σ όσες άλλες συμμετείχα δεν υπήρχε θέμα, εδώ το θέμα ήταν και καθοριστικό και περιορισμένο και βρέθηκα να παλεύω με ανθρώπους καθιερωμένους στην Τέχνη, αλλά τα μικρά μου πετραδάκια κατάφεραν να συγκινήσουν. Ναι, επαναλαμβάνω τον όρο "συγκίνηση" γιατί αυτή υπερείχε στη δική μου περίπτωση και σε κάνα δυο άλλα έργα που αφορούσαν γεγονότα της πρόσφατης ιστορίας μας θλιβερά και καθηλωτικά.
      Σ ευχαριστώ λοιπόν που μου αναγνωρίζεις την προσπάθεια διατήρησης μνήμης!
      Την αγάπη μου

      Διαγραφή
  9. Απολαμβάνω πάντα να διαβάζω την ιστορία του κάθε τόπου και για έναν περίεργο λόγο συγκινούμαι παραπάνω όταν μαθαίνω πράγματα για την Ζάκυνθο και την Κεφαλλονιά, ίσως γιατί ο σεισμός έγινε την χρονιά που γεννήθηκα, ίσως ακόμα και γιατί έχω κάποια παλιά κεραμίδια από τα συντρίμμια του σεισμού που μου τα είχε δώσει η Βιργινία...
    Υπέροχες οι περιγραφές σου, Χαρούλα, αλλά και η απόδοση της βρύσης και της λεντίκας στα έργα σου!
    Φαντάζομαι πόσο θα τα θαύμασαν οι επισκέπτες της έκθεσης!
    Νά'σαι πάντα καλά και πάντα άξια που συμμετέχεις σε τέτοιες εκδηλώσεις!
    Φιλάκια πολλά!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Νάξερες πόσες φορές σκέφτομαι τη Βιργινία!!!
      Σήμερα μάλιστα κατέβασα κι ένα έργο της που μου είχε χαρίσει. Πόσο άδικα έφυγε πριν καλά καλά τη γνωρίσουμε! Ετσι ακριβώς χάθηκε κι η Ζακυνθος πριν την γνωρίσω, αλλά πάντα την κουβαλώ μεσ την ψυχή μου και τη νοσταλγώ. Το οτι απέδωσα ενα κομματάκι της ιστορίας της για μένα ήταν τιμή και ευθύνη και χάιρομαι που το αποδεχθήκατε με ανοιχτή καρδιά
      Μαριαννα μου σ ευχαριστώ πολύ για τα καλά σου λόγια, ας κρατήσουμε τα "σπιτάκια μας" σε πείσμα των καιρών που έγιναν αιτία της γνωριμίας μας!

      Διαγραφή

Είμαι αδιόρθωτη! Αλλά πέστε κάτι...ποτέ δεν ξέρεις...